Op camping in de vallei van de Drôme

1 september 2017 - Espenel, Frankrijk

Joepie !!! Toch nog op vakantie. Door de ziekte van Isabelle leek het lange tijd niet zeker of we nog op vakantie konden. Maar ze is een sterke vrouw en de revalidatie verloopt goed.

IMG_7839

Vermits we onze reis geannuleerd hadden moesten we niet meer hopen op een vakantiehuisje waar je met 6 honden terecht kan in het hoogseizoen. Daarom beslisten we om onze vakantie door te brengen op een camping. Buiten 2 weekendjes (hondenwedstrijden) hadden we hier totaal geen ervaring mee. Na wat gesurf op het internet hadden we een bestemming gevonden. De Drôme leek ons geweldig en ze voorspelden mooi en warm weer.IMG_7912  IMG_7744  IMG_7733  IMG_7713

IMG_7649  IMG_20170825_083958               IMG_7551       IMG_7529

Een mail naar enkele campings gestuurd die betaalbaar waren om met onze honden te verblijven. En tot mijn verbazing maakte niemand hier een probleem van. Onze keuze viel uiteindelijk op Camping de la Clairette in Espenel. Dit dorpje ligt juist tussen Crest en Die.

IMG_7625  IMG_7637  IMG_7921

IMG_7622     IMG_7636

Zondag 20 augustus was het zover. We hadden eerst nog een tussenstop in Duffel. Isabelle ging met onsUniquebrevet spelen. En dat heeft ze voortreffelijk gedaan met 94/100

. brevet Unique

Ondertussen was het 17h gepasseerd. Tijd om richting zuiden te rijden. We hadden besloten om het rustig aan te doen en tolvrij langs de Route National te rijden. Na enkele tussenstops vonden we om 01h een rustig plekje om onze oogskes efkes dicht te doen. Rond 4h terug de baan op en alles verliep vlekkeloos. Het zonnetje scheen al vroeg in de ochtend en toen gebeurde het...we waren een 130 à 140km van onze bestemming en we vielen in panne. De koppeling deed niks meer. Dikke shit natuurlijk. Daar stonden we dan, iets ten zuiden van Lyon op de l'Autoroute du Sud. Dat wil je echt niet meemaken: met 6 honden achteraan in de auto tijdens de ochtendspits. Na de nodige telefoontjes naar de verzekering en politie kwam er na 40 minuten een takelwagen aan. We kwamen aan in een kleine garage en zagen de bui al hangen. Het ging meer dan één week duren vooraleer onze auto hersteld was... Van de verzekering hadden we recht op een vervangwagen. Toen de verzekeringsagent echter hoorde dat we met 3 personen en 6 honden waren moest hij toch even slikken want een vervangwagen vinden is dan niet simpel. Maar de oplossing kwam van de garagist, hij had een Opel Vivaro 9-zit staan en hij maakte geen probleem van onze honden. De achterste zetels eruit, alles overladen en hoppa we waren terug op weg. Dus met enige vertraging kwamen we rond 15h aan op de camping.

Onze plaats mochten we zelf uitkiezen. Na enkele opties bekeken te hebben was het bingo. Een rustige schaduwrijke plaats tegen de boskant en de rivier de Drôme op 50 m afstand. Het opstellen kon beginnen, eerst onze Lennert zijn tentje en daarna begonnen we aan de onze. Dit verliep allemaal volgens plan. Tenslotte nog de partytent en de bagage uitladen en we konden aan ons eerste avondmaal beginnen. Dat ging natuurlijk gepaard met een heerlijke Clairette de Die van Jaillance die je op de camping kan kopen. In de omgeving van de camping zijn er een 10-tal caves om deze (aperitief)wijn te degusteren. Langs de Drôme tussen Saillans en Die vind je de wijnvelden van de Clairette de Die. Het is een mousserende wijn die makkelijk de concurrentie aan kan met Champagne.

IMG_7633                      IMG_7623                     IMG_7501

IMG_7436                                                 IMG_7891

Inmiddels was het al laat geworden en we werden toch wel moe van de drukke dag. Nog even de honden uitlaten onder een prachtige sterrenhemel. 4 honden sliepen in onze voortent en ons Pebbles en onze Matari sliepen bij onze Lennert. Normaal was het de bedoeling dat er 3 in onze auto gingen slapen maar dat ging natuurlijk niet. We kropen gezellig in de tent en vielen allemaal snel in een diepe slaap. We hadden heerlijk geslapen, echt één met de natuur en muisstil!

We werden wakker onder een hemelsblauwe lucht. De dag kon niet beter beginnen. Nadat we voor de eerste keer boodschappen gedaan hadden in het stadje "Die" gingen we met zijn allen de rivier rondom de camping verkennen. Een echt paradijsje voor mens en hond. Af en toe kwam er eens een kano voorbij varen en dat was het dan, uitgezonderd de vele motten die er rondvlogen. Ze kwamen echt af op de zonnecrème. In het bos tussen de camping en de rivier zaten er duizenden. Veel last hebben we er echter niet van gehad. 's Avonds kwamen ze zelfs af op onze natte was. Best wel grappig. Ook de vele eekhoorntjes zijn op de camping aanwezig. Lekker smullen van de hazelnoten. Een heerlijke dag gehad en weer supergoed geslapen. De dag nadien heerlijk ontspannen aan de rivier en op de camping gerelaxt.

IMG_7508                   IMG_7466                    IMG_7441

.IMG_7438  IMG_7429  IMG_7870

IMG_7538                   IMG_7575                     IMG_7585

IMG_7628  IMG_7610  IMG_7614

Donderdag stonden we op met bewolking. Dat deerde ons echter niet want we gingen naar een marktje in de omgeving. De hondjes hadden ook een eerste rustdag nodig want er begonnen al wat kussentjes van hun poten open te liggen. Onderweg genoten we van de mooie omgeving die de streek te bieden heeft. Lekker gegeten aan een kraampje op de markt en nadien gingen we de uitdaging aan om te gaan downhillen met een trottinette in Valdrôme. Een schitterende ervaring. Met de skilift omhoog en toen kon het avontuur beginnen. De eerste afdaling vingen we aan met een bang hartje maar al snel ging het beter en beter. Echt tof om te doen, een aanrader! Leuke dag gehad en weer heerlijk geslapen in onze tent.

IMG_7621  IMG_7619  IMG_20170824_153051  IMG_20170824_151357

Ondertussen waren de pootjes van de honden voldoende hersteld zodat we terug heerlijk aan de rivier konden ontspannen. Het zonnetje scheen volop. Deze keer hadden we een ander plaatske ontdekt waar een mooie stroomversnelling was. Eventjes de rotsen en stenen herbouwd zodat de kano's goed konden passeren. Maar voor sommigen bleek het toch moeilijk te gaan. Goed gelachen hoe ze vast kwamen zitten tussen de rotsen. Onze honden vonden het geweldig dat ze stroomopwaarts konden blijven zwemmen zonder vooruit te komen. Na een tijdje lagen ze dan ook uitgeput op de kant. Behalve Anou die altijd in het water bleef staan en geduldig wachtte tot we nog eens een "ketser" smeten.

IMG_7641                      IMG_7696                        IMG_7651

IMG_7660   IMG_7607  IMG_7602

IMG_7528  IMG_7797

Tijdens de nacht werden we plots gewekt door een geluid van een dier. Mijn nieuwsgierigheid won het van mijn angst en met mijn zaklamp in mijn hand sloop ik naar buiten. Het was vlakbij maar toch kreeg ik het niet in mijn vizier. Spijtig. Na een 5-tal minuten verplaatste het geluid zich een 30 m verder. Ondertussen stond de buurman ook te zwaaien met zijn zaklamp maar hij ging wat wild tekeer en het geluid ebde weg in de duisternis. Nog steeds onder de indruk kon ik niet direct de slaap vatten. Nu moest ik wel weten welk dier ons had gewekt. De smartphone boven en wat opzoekwerk verrichtten. Eerst enkele uilengeluiden opgezocht maar deze kwamen totaal niet overeen. We hadden de voorbije nachten al wel uilen gehoord maar dit was het zeker niet. Omdat ik ook geen vleugelslag gehoord had moest het wel iets anders zijn. Had al wel eens gehoord van de tuinslaper en de zevenslaper (soort muizen) die wel van hun oren kunnen maken. En inderdaad, het geluid van de zevenslaper kwam exact overeen. Spijtig genoeg niet met mijn ogen gezien.

Op zaterdag hadden we de keuze tussen 2 grote markten. Crest of Die. Onze keuze viel op Crest omdat we hier nog niet geweest waren. Best wel grappig hoe de mensen opkijken als je met 6 honden op een markt verschijnt. In 95% allemaal positieve reacties gehad. Ze hebben zich dan ook voortreffelijk gedragen. We moesten zelfs verschillende keren poseren voor een foto. Een leuk middeleeuws stadje met veel nauwe straatjes en vele trappen. Nadien nog een heerlijke pasta genuttigd in een bio-restaurant (La Part du Colibri). In de namiddag weer heerlijk in het water met de honden stoeien.

IMG_7724     IMG_7726     IMG_7728

IMG_7738   IMG_7812   IMG_7846

Zondag rustdag! Maar dat telt niet voor ons. Vroeg uit de veren was de boodschap. Aan de binnenkant van de tent zag ik een schim van een raar beest. Toen ik uit de tent kwam zag ik direct wat het was, een bidsprinkhaan. De eerste keer dat ik het in het wild zie. Best wel groot.

IMG_7862

In Saillans, een dorp/stadje op slechts 3km van onze camping, was de wekelijkse markt. Rond 9h waren we al ter plaatse want in de namiddag stond een kanotochtje op het programma. Hier natuurlijk ook weer heel veel beziens met onze roedel en de smartphones werden weer regelmatig boven gehaald. Het zijn één voor één leuke marktjes die je in de omgeving kan ontdekken. Je hebt alle dagen van de week de mogelijkheid om er één te bezoeken. Ook deze was superleuk.

IMG_7761  IMG_7764  IMG_7768

's Middags op de camping heerlijk stokbrood met boursin (op zijn Frans) zodat we met een gevulde maag onze kanotocht konden aanvatten. Isabelle bleef bij onze viervoeters. Lennert en ik trokken naar Eva Location, de verhuurmaatschappij waar we onze kano's gingen huren. Wegens de droogte van de afgelopen maanden konden we echter enkel de 8km doen. Te weinig water in de rivier en dat hebben we gemerkt. Regelmatig moesten we onze boot verlaten omdat we vastzaten op de bodem. Toch was het een leuke belevenis. Onze Lennert deed dat super en stuk voor stuk haalden we de andere bootjes in.  We hebben enkele rustpauzes genomen waar we even in de rivier konden zwemmen. Heerlijk was dat. Ook passeerden we onze camping. Hier kwam Isabelle ons bevoorraden met een fris drankje. Nog een half uurtje verder varen en we kwamen terug aan bij onze eindbestemming. Het was een ideale rustdag voor de honden. Ze waren ondertussen bekaf en sommige hadden moeite om te stappen op de stenen aan de rivier. De kussentjes van de poten begonnen open te liggen.

IMG_7785  IMG_7777  IMG_7784  IMG_7779

Ondertussen was het al maandag geworden en we kregen een mail van de garage dat onze auto tegen maandagavond hersteld zou zijn. Eindelijk!!! We mochten hem dinsdagvoormiddag gaan halen.

Een cave bezoeken met een degustatie mocht zeker niet ontbreken aan onze reis. We hadden gekozen voor "Caves Carod Frères" in Vercheny. Ook vlakbij onze verblijfplaats. We werden supervriendelijk ontvangen en mochten de verschillende Clairette de Die wijnen naar hartenlust proeven. Ze schonken de borrels goed vol hier. Het smaakte heerlijk en hier hebben we dan ook enkele flessen gekocht. Tevens is er een museum gevestigd hoe alles in zijn werk ging in vroegere tijden. Op de bovenverdieping heb je ook een inkijk in de hedendaagse fabriek zodat je het productieproces kan volgen. De proeverij en het museum zijn zelfs gratis.

Nadien hebben we nog wat rondgereden in de bergen waar het wondermooi en rustig is. Nog even in Die gestopt om het stadje te verkennen. Hier ook leuke straatjes en restaurantjes maar Crest lijkt me op het eerste zicht iets mooier. Als afsluiter van de dag nog eventjes met de honden aan de rivier geweest, de pootjes waren weeral terug hersteld. Toch wel straf dat ze zo snel terug genezen zijn. 's Avonds met onze Lennert eens gaan vissen op een plekje waar de Drôme wat dieper was. En Jawel hoor. Na een kwartier was het al raak. De eerste vis hing aan de lijn. Nadien gebruikten we de motten als aas en de ene achter de andere werd gevangen. Buiten de eerste vis, die we verschalkten met brood, waren het allemaal kleintjes die aan de haak hingen.

IMG_7874  IMG_7883  IMG_7879

IMG_7818  IMG_7852  IMG_7683

.IMG_7928  IMG_20170828_185045  IMG_7914

IMG_7897

Onze laatste volledige dag brak aan. Met Lennert vroeg vertrokken om de auto op te halen. Toch 2 uurtjes rijden maar blij dat we onze auto terug hadden. De prijs was wel niet min, €1700 kostte de herstelling. Dit was wel op voorhand doorgegeven door de garagist. Terug aangekomen op de camping hebben we nog heerlijk genoten van de rivier. We hadden de plaats opgezocht waar we gevist hadden en hier kon je ook heerlijk zwemmen. Ook hier weer lekker rustig en geen mens te bespeuren. Onze Lennert nog wat gevist met brood en deze keer waren het de grotere die hij aan de haak had geslagen. Als afsluiter nog een heerlijke pizza gegeten. Elke dinsdag is er pizza te verkrijgen op de camping. Overheerlijk!!

IMG_7918  IMG_7911  IMG_7946

IMG_7901  IMG_7906   IMG_7939

FB_IMG_1504024465865

Woensdag: Nadat we al ons kampeermateriaal opgeruimd hadden en de auto was ingeladen vertrokken we terug huiswaarts. Het eerste stuk toch de tolweg genomen tot Lyon maar nadien terug tolvrij. De gps besliste echter om er toch nog een avontuurlijke tocht van te maken. We kwamen langs echt kleine wegen en dorpjes zodat het toch wat langer duurde dan gedacht. Misschien wel de kortste weg maar zeker niet de snelste. De volgende keer, zoals de heenweg trouwens, toch maar de grotere steden opschrijven en bij twijfel deze maar volgen dan. Gelukkig vielen we niet meer in panne.

Buiten de miserie aan de auto hebben we een echt goed verlof gehad. Zowel het weer, het kamperen als de streek waren super. Voor herhaling vatbaar!!!

Hieronder nog enkele foto's:

IMG_7890IMG_7795IMG_7853

IMG_7954      IMG_7855

1. Karien:
    18 september 2017
    Toevallig bij jullie reisblog uit gekomen. Keileuk seg en wat een prachtige foto's. Je ziet dat jullie een hele fijne vakantie hadden. Behalve dan de autopech. Maar...Gelukkig was het allemaal te repareren 🙂.
  2. Liliane:
    21 september 2017
    Dat is pas vakantie. En Frankrijk is over 't algemeen heel kindvriendelijk. Wij gingen eens eten in de periode dat we Lisa nog hadden en kozen een plekje uit op het terras omdat Lisa soms dingen deed die niet konden, maar als we een menu wilden moesten we binnen gaan zitten. Hier in België sturen ze je nog liever weg dan dit voor te stellen. Mooi en zeker voor herhaling vatbaar. Holland is ook mooi omdat je daar goed kan fietsen maar daar zijn toch iets minder kindvriendelijk. Maar Frankrijk biedt ook meer omwille van de natuur. Veel bossen en riviertjes. "DIE" hebben we ook ooit geweest. Hopelijk kunnen we dat ooit nog doen. Zeg maar kunt goed vertellen al schrijvend, beroep gemist precies!!!